Kurse / Training


2018/19

zam – zertifikat Tanzmedizin

©tamed

Nach zweijähriger Pause nimmt tamed das berufsbegleitende Zertifikatsprogramm Zam. wieder auf; In neuem Format und mit starker Praxis-Orientierung.

Das neue Zam. beschäftigt sich erstmals auch mit verschiedenen Tanzstilen, unterschiedlichen Altersklassen und besonderen Bevölkerungsgruppen wie z. B. Parkinson-Patienten.

 

In einer 5-tägigen Intensivwoche werden zuerst die Grundlagen der Funktionellen Anatomie und Trainingslehre vermittelt. Daran anschließend werden an 6 Wochenenden, über den Zeitraum von einem Jahr, die weiteren Module gelehrt. Den Transfer in die Praxis gewährleisten Dozenten und Dozenten-Tandems mit tanzmedizinischem und tanzpädagogischem Know-how.

Die Weiterbildung endet mit einer theoretisch-praktischen Abschlussprüfung, deren erfolgreiches Bestehen die Voraussetzung für den Erhalt des Zertifikats ist.

 Ergänzend zu den Pflicht-Modulen, werden erstmals auch 4 fakultative Fortbildungen angeboten, die das Zam.-Programm sinnvoll ergänzen und allen Interessierten offen stehen.

 

Ansprechpartnerin für Ihre Fragen ist Anne Gieseke.

Kontakt: zam.koordinationsstelle@tamed.eu

 

Informationen und Anmeldung:

www.zam.tamed.eu oder direkt zur Anmeldung.


Januar – november

BEWEGEN MIT VERONICA FISCHER

Sechs Module von Januar bis November 2018

„beWEGen ist eine intelligente Körperarbeit, die einem holistischen Ansatz folgt: 

über die körperliche Bewegung zu Bewusstsein und Entfaltung.“

 

beWEGen ist eine von Veronica Fischer entwickelte, somatische Körperarbeit, 

die den Ursprung der menschlichen Bewegung in der evolutionären Bewegungsentwicklung erforscht. 

Grundlage der Arbeit ist die Feldenkrais Methode und der Ansatz des somatischen Lernens. 

Weitere wichtige Elemente sind der Atem als verbindendes und öffnendes Element, 

sowie die innere Bewegung aus dem Fasziennetz, die tiefere Schichten unseres Wesens berührt. 

Elemente aus dem Yoga, die den Körper stabilisieren, kräftigen und in seiner vertikalen Achse ausrichten, 

verbinden die Arbeit zu einem ganzheitlichen, tiefgreifenden Körpertraining. 

Ziel ist eine tiefe Verankerung in unserem Körper als Basis für eine wache Präsenz und Selbstverantwortung.

 

Methoden:
 Bewusstheit durch Bewegung - Feldenkrais Methode,

Fascial Flow Movements, Yoga, Atem und Energie, Meditation

 

Diese Fortbildung richtet sich an Menschen, die Erfahrung in Körperarbeit mitbringen 

und sich eine tiefer gehende Auseinandersetzung wünschen. 

Sie richtet sich insbesondere an körperorientiert arbeitende PädagogInnen und TherapeutInnen, 

sowie Feldenkrais-LehrerInnen, YogalehrerInnen, SportlehrerInnen und TänzerInnen.

 

Mehr Informationen hier!


august, sa. 18. und s0. 19.

Tanz-Workshop im Haus der kunst

Alive ... & then Some

Workshop für Trance-Tanz und –Analyse

 

jeweils 10 – 18 Uhr (mit Pause)

Der Versuch, verschiedene Zustände von Trance zu erreichen und zu analysieren, steht im Zentrum des Workshops von Justin F. Kennedy und Emma Waltraud Howes. Durch ein breites Spektrum an körperlichen, geistigen und forschungsbasierten Übungen wird „Alive ... & then Some“ den Dialog über transzendentale Erfahrung und deren Erklärung anregen.

In einem Pseudo-Labor-Stil werden die Teilnehmer durch physische und mentale Übungen und Beobachtungen die verschiedenen Formen von Trance zu ergründen und zu interpretieren versuchen. Diese Übungen können Osho, Unregelmäßige Achter, Internal Wave Energy, Hypnose, sanftes Moshing und Voice & Movement-Techniken umfassen. Ebenso wichtig wie das Eintreten in veränderte Bewusstseinszustände ist es auch, mit ihnen auf kritische Distanz zu gehen. Durch Erinnerung, automatische Reaktion, Screenings, Lesungen und Archivierung wird der Workshop in einen Diskurs über analytische Aspekte der Trance-Formen treten und sich den Herausforderungen der Dokumentation und Interpretation profunder Erfahrungen stellen.

 

„Alive ... & then Some“ ist das Spin-off eines Workshops, der 2016/17 unter dem Titel „Wormhole Through Your Brain“ bei Impulstanz in Wien in Kooperation mit dem Künstler Jeremy Shaw veranstaltet wurde. Jeremy Shaw ist derzeit in der Ausstellung „Blind Faith“ mit seinem Film „Liminals“ vertreten, in dem auch Emma Waltraud Howes mitwirkt.

 

Emma Waltraud Howes arbeitet als Übersetzerin zwischen Bewegung und Form. Sie ist Performerin und Bildende Künstlerin. Ihre Arbeit basiert auf Gestenbeobachtungen mit dem Fokus auf Entwicklung einer erweiterten choreografischen Praxis, die öffentliche Interventionen, kinästhetische und architektonische Forschung beinhaltet. 

 

Justin F. Kennedy ist ein in Berlin ansässiger Künstler, Tänzer und Dozent, der ursprünglich aus St. Croix, US Virgin Islands stammt. 2006 erhielt er einen BA in Tanz und Ethnische Studien von der Wesleyan University – Middletown, Connecticut und 2013 einen MA in Choreografie vom HZT Berlin. Er performte u.a. mit und für Ligia Lewis, Isabel Lewis, Tino Sehgal, Jeremy Wade, Peaches, Faustin Linyekula und Jeremy Shaw. 

 

Zeit: jeweils 10.00 - 18.00 Uhr

Ort: Haus der Kunst, Prinzregentenstr. 1, 80538 München 

Kosten: 90,- / 65,- erm.

Veranstaltung in englischer Sprache

Anmeldung unter archiv@hausderkunst.de


september, mo. 24. – fr. 28.

munich dance pat – tamara gvozdenovic

©Tamara Gvozdenovic

Tamara Gvozdenovic graduated with a BA in Dance Theatre at Trinity Laban in London and Baccalauréat in Visual Arts at lycée Denis-de-Rougement in Neuchâtel, Switzerland. She founded the CieTG in 2009 and choreographed Light Scream, Sainte Marie Joseph de la Rose and Sous le Cou(p) du Lapin. She teaches dance-theatre workshops across Europe. Tamara joins Peeping Tom in 2014 for the creation of Vader and The Land. She also works for the Swiss based choreographer Tabea Martin with who she tours currently Beyond Indifference and is Assistant-Choreographer for Tabea Martin’s new production: This is my Last Dance. Tamara is Artistic director of LE FACTEUR (Dance & Theatre company based in Switzerland).

 

THE CLASS: Fascinated by architecture and anatomy, Tamara proposes in her classes «architectural» sequences that she constructs and deconstructs while respecting the limits of the skeleton. Inspired by her training in hip hop and contemporary dance, she explores different qualities of movement through fluid or released phrases balanced by others more abrupt or contracted. The dance varies between linearity and animality with a constant quest of strong physicalities. She also uses Peeping Tom’s dynamics and movement qualities to nourrish the class and guides the students through improvisation in order to reveal the characters that are hidden in every each of them.

 

Time: Monday – Friday 9.30am – 11am

Price: 5, – € per class or 20, – € for the whole week.

Location: Tanztendenz München eV, Lindwurmstraße 88 / 5th floor, 80337 Munich

 

No need to pre-register.

For any questions e-mail: Katrin Schafitel & Jasmine Ellis at munich.dancePAT@gmail.com

 

 

More Information here!

 


october, mo. 28. – november, fr. 2

munich dance pat – tom weinberger/ gaga Dancers

©Tom Weinberger

Tom Weinberger.

Born in Israel,  Tom graduated from the Amal School of Arts and Sciences and upon graduation joined the Batsheva Ensemble in 2005.  He continued to the Batsheva Dance Company from 2008 to 2011, where he worked extensively with Ohad Naharin and Sharon Eyal. Upon leaving the Batsheva Dance Company, Tom was a founding member of Sharon Eyal and Guy Behar’s Company  L-E-V. He danced with the Gothenburg Ballet (Sweden) where he performed works by Peeping Tom, Marie Chouinard, and Alex Eckman. 

Tom is an independent choreographer and began making his own work through “Batsheva Dancers Create” during his time with the Company. In 2014 he won the International Solo Tanz Theater Festival (Germany) with his solo work, which toured in Brazil and Germany. Since then Tom was an emerging choreographer at Springboard Dans Montreal (CA) and choreographed works for Arts Umbrella (CA) Ate9 dance company (LA),  Sunny Purchase College (New York), Johannes Weiland company (Germany) and more.

 

Gaga

Gaga is a movement language which Ohad Naharin developed over the course of many years and which is applied in daily practice and exercises by the Batsheva Dance Company members.  The language of Gaga originated from the belief in the healing, dynamic, ever-changing power of movement, and it continues to evolve today.

 

 

about Gaga/dancers

Gaga/dancers classes are open to professional dancers or advanced dance students ages 16+.

These classes last for an hour and fifteen minutes and are taught by dancers who have worked closely with Ohad Naharin. Gaga/dancers classes are built on the same principles as Gaga/people classes but also employ the specific vocabulary and skills that are part and parcel of a dancer’s knowledge. The layering of familiar movements with Gaga tasks presents dancers with fresh challenges, and throughout the class, teachers prompt the dancers to visit more unfamiliar places and ways of moving as well. Gaga/dancers deepens dancers’ awareness of physical sensations, expands their palette of available movement options, enhances their ability to modulate their energy and engage their explosive power, and enriches their movement quality with a wide range of textures.

 

Time: Monday – Friday 9.30am – 11am

Price: 5, – € per class or 20, – € for the whole week.

Location: Tanztendenz München eV, Lindwurmstraße 88 / 5th floor, 80337 Munich

 

No need to pre-register.

For any questions e-mail: Katrin Schafitel & Jasmine Ellis at munich.dancePAT@gmail.com

 

 

 

More Information here!


munich dance pat – lajamartin

november, mo. 19. – fr. 23.

©LAJAMARTIN

LAJAMARTIN Physical Dance Theater  focus is to create engaging live performance. Influenced by cultural past and present, LM rides into imagination where anything is possible. Originally composed music immerses the viewer into a specific cinematic environment. Grounded in relatable themes the journeys are limitless. From floor to air, a variety of dynamic movement defined by musicality and rhythm crafts the vocabulary that embodies the work’s intention. “The power of physical motion is our gateway to access theatricality”. Experiencing the impact of live performance that can invoke a freeing feeling of wonder is the main purpose of  LAJAMARTIN’s work.

www.lajamartin.com

 

Laja Field, originally from Salt Lake City, Utah fell for creative dance at Life Arts Center with Pearl Garff and reveled in performing wildly imaginative productions. As a young teen at Rowland Hall, Laja danced under Sofia Gorder who encouraged her to further her education and pursue her dreams. In 2012 she graduated magna cum laude with a BFA in Dance from the University of Utah, where she studied under many influential teachers and performed works by Satu Hummasti, Eric Handman and guest artist Kendra Portier, among others. Laja continues to teach, perform and create with partner Martin Durov under LAJAMARTIN.

 

Martin Durov, teacher and performer was born in small town Slovakia. A push from his grandmother started him into ballroom dance at the age of six. Several years later he met a friend that encouraged him to venture into a Slovak Folklore group where he eventually became a soloist. This then led him to study dance at the Conservatory J.L Bella Banska Bystricia (Slovakia) for six years. In school he was a member of the dance company that toured pieces to festivals in Slovakia, Belgium and Spain. In 2017 Martin co-founded company LAJAMARTIN  with Laja Field. Since then they have been performing and teaching in the USA and EU.

 

THE CLASS:  Hyper-dynamic movement defined by musicality and rhythm allows the body to experience the challenges and sensations of various qualities. Grounded in floor-work and highly physical phrase work this technique places emphasis on momentum and attack of the movement. LAJAMARTIN aims to create an experience where the individual and group can simultaneously live and share.

 

Time: Monday – Friday 9.30am – 11am

Price: 5, – € per class or 20, – € for the whole week.

Location: Tanztendenz München eV, Lindwurmstraße 88 / 5th floor, 80337 Munich

 

No need to pre-register.

For any questions e-mail: Katrin Schafitel & Jasmine Ellis at munich.dancePAT@gmail.com

 

 

More Information here!


december, mo. 10. – fr. 14.

munich dance pat – ami shulman

©Ami Shulman

Ami Shulman is a performing artist, movement director, movement educator and Feldenkrais practitioner. She has worked with Compagnie Marie Chouinard, the GoteborgsOperans Danskompani, the Cirque Du Soleil, the National Ballet of Canada, Ballet BC, Jose Navas and the Dance-On Ensemble Berlin. In theatre she has worked with the National Theatre of London, UK and the Shakespeare Theatre Company, Washington DC for which she received a 2016 Helen Hayes Award. She has had long term collaborations with videographer and musician Butch Rovan and with Phillip Szporer of Mouvement Perpetuel and is a co-author to an anthology of essays on Phenomenologies of the Body in Performance.

 

Class Description

Ami Shulman teaches a highly dynamic class, that integrates the floor as an essential component for exploring full body connectivity and proprioceptive awareness. Her teachings focus on the efficiency and clarity of movement, which liberates the form and allows for a deeper range of physical expression. Inspired by Feldenkrais, her approach fosters the movement potential of the individual, promoting somatic awareness while expanding the interpretive possibilities of the performer.

Time: Monday – Friday 9.30am – 11am

Price: 5, – € per class or 20, – € for the whole week.

Location: Tanztendenz München eV, Lindwurmstraße 88 / 5th floor, 80337 Munich

 

No need to pre-register.

For any questions e-mail: Katrin Schafitel & Jasmine Ellis at munich.dancePAT@gmail.com

 

 

More Information here!